![]() |
AKTUALNOŚCI
|
Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej
Opis projektuW obliczu szybko zachodzących w europejskim środowisku badawczym zmian, coraz ważniejsze staje się podkreślenie zalet integralności badań i rzetelności naukowe, a także wprowadzanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami naukowymi w zrozumiały i bardziej dostępny sposób. Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, wzrostu i wysokiej jakości miejsc pracy. Prowadzi do wydajniejszych, przydatniejszych i wiarygodniejszych dowodów naukowych potrzebnych różnym grupom interesariuszy, w tym decydentom i przedsiębiorcom, dzięki którym decyzje oparte na wynikach badań mogą prowadzić nas wszystkich do lepszej przyszłości. Projekt “Wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej” (ang. Role-models and rotatory role-playing to enhance the research integrity culture) finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Całkowity budżet projektu wynosi 2,5 miliona euro.
CEL BADANIA
Głównym celem międzynarodowego projektu Path2Integrity jest zwiększenie jakości badań i ich społecznego wpływu, a także wzmacnianie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji. Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez realizację następujących celów:
AktualnościDyskusje w ramach „Dialogów Path2Integrity”02.03.2021Zapraszamy na dwie kolejne dyskusje panelowe z serii „Dialogów Path2Integrity”, tym razem z przedstawicielami środowisk odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji tzw. decydentami i radą interesariuszy projektu. Spotkania odbędą się online: 8 i 15 marca br. Pierwsza z sesji z udziałem Zoë Hammatt, Iryny Degtyarova, Jonasa Akermana i Tomasa Foltynka (początek o 3pm-4:30pm CET) będzie poświęcona temu, w jaki sposób nauczanie rzetelności badawczej może byś wprowadzane w instytucjach edukacyjnych, począwszy od szkoły średniej do szkolnictwa wyższego oraz w innych instytucjach badawczych. Drugi panel z udziałem Maury Hiney, Sandry Bendiscioli, Tony’ego Mayer i Alexandra Hasgall (początek o 3pm-4:30pm CET) skupi się na tym, w jaki sposób grantodawcy, wydawcy i organy doradcze mogą wspierać edukację w zakresie rzetelności badań naukowych podczas całej ścieżki edukacyjnej. Uczestnicy będą angażowani w otwartą dyskusję z ekspertami Path2Integrity. Zachęcamy wszystkich do zgłaszania swojego udziału w wydarzeniu na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Udział jest bezpłatny, każde ze spotkań może trwać do dwóch godzin. Więcej informacji na głównej stronie projektu Path2Integrity oraz na Twitterze.
Path2Integrity: jak uczyć rzetelności naukowej?17.02.202125 lutego o godz. 11:00 rozpocznie się kolejny darmowy webinar z cykl „Dialogi Path2Integrity”. Głównym tematem będą kwestie związane z wdrażaniem szkoleń z zakresu rzetelności i etyki badań naukowych w Europie. Prelegentami i prelegentkami będą: Karim Mahmoud (dyrektor zarządzający w Inspire Alliances), Eva Casamitjana (koordynator naukowy w ISGlobal) i Jonas Åkerman (Sieć urzędników ds. etyki i badań naukowych (ERION) i członek przedstawicieli rady interesariuszy Path2Integrity). Udział w wydarzeniu "Implementation of Research Integrity and Ethics Training: A perspective from EARMAs Ethics and Research Integrity Officer Network (ERION)” jest bezpłatny Webinar odbędzie się w języku angielskim.
Temat webinaru zostanie przedstawiony z perspektywyEuropejskiego Stowarzyszenia Menedżerów i Administratorów Badań (EARMA). Instytucja ta reprezentuje społeczność kierowników i administratorów badań w Europie.Jego członkowie pełnią wiodącą rolę w budowaniu Europejskiej Przestrzeni Badawczej (ERA). EARMA jest łącznikiem między organizacjami finansującymi badania a społecznością naukową, niwelując różnice kulturowe i prawne między krajami oraz między środowiskiem akademickim a przemysłem, uczestnicząc w konsultacjach politycznych i zarządzając sprawnymprowadzenie projektów badawczych. Z kolei ERION, którego reprezentant weźmie udział w webinarze, to otwarta społeczność naukowców, zajmująca się praktyczną i wdrożeniową stronę etyki i uczciwości badawczej. Społeczność jest wsparciem dla wszystkich, którzy muszą zapewnić zgodność, wydajność, funkcjonalność, uczciwość i solidność praktyk i procesów w swojej organizacji.
Path2Integrity: rzetelność badawcza ważna jak nigdy dotąd27.01.2021Zachęcamy do korzystania z innowacyjnego rozwiązania edukacyjnego promującego rzetelność badawczą, przygotowanego w ramach międzynarodowego projektu Path2Integrity, w którym bierze udział Instytut Badań Edukacyjnych. Nad kursem online pt. „Rzetelność badawcza z P2I” (Learning P2I )” patronat objęła Mariya Gabriel, komisarz europejska ds. Innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży. Kurs jest kontynuacją działań podjętych podczas #EUvsVirus, pierwszego w Europie hackathonu, którego celem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań związanych z pandemią koronawirusa. W ścisłej czołówce najlepiej ocenianych rozwiązań znalazła się m.in. aplikacja Trust in Science, promująca zaufanie do nauki w czasie pandemii. Kurs „Rzetelność badawcza…” aktualnie dostępny jest m.in. w języku angielskim i niemieckim. Polska wersja językowa kursu będzie uruchomiona na wiosnę br. Czym jest rzetelność badawcza?Rzetelność badawcza jest podejściem do całego procesu badawczego, które cechuje uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność i szacunek. Gwarantuje ona, że badania są właściwie skonceptualizowane, prawidłowo prowadzone i zarządzane, posiadają odpowiednio dobraną metodologię, a proces analizy danych przebiega poprawnie. Celem prowadzenia badań naukowych jest systematyczne zdobywanie wiedzy, która pomaga nam zrozumieć i rozwijać świat. Aby zagwarantować jakość badań i zapobiegać nadużyciom, należy dbać o ich rzetelność (więcej: T U T A J).
Już niebawem na stronie projektu Path2Integrity będzie można pobrać materiały informacyjne poświęcone rzetelności naukowej, który IBE realizuje wraz z partnerami z pięciu krajów europejskich. Path2IntegrityCelem Path2Integrity jest poprawa jakości badań, zwiększenie ich społecznego znaczenia, a także wzmocnienie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji. Zwięzłe podsumowanie 2020 r.15.01.2021Pomimo wielu wyzwań rok 2020 był dla projektu Path2Integrity bardzo udany! Międzynarodowy zespół projektu Path2Integrity zaprasza na serie webinarów w j. angielskim realizowanych w ramach tzw.: „Dialogów Path2Intgrity”.04.11.2020Dla wszystkich społeczności świat coraz bardziej przesiąknięty technologią i dotknięty COVID-19 stwarza szereg nowych wyzwań i zaostrza istniejące. Jak możemy bezpiecznie poruszać się po faktach i fikcjach, które konkurują o naszą uwagę? W jaki sposób możemy najlepiej uczyć następne pokolenie o przewodnich zasadach badań etycznych i rzetelności badawczej? ”Dialogi Path2Integrity mają na celu zgromadzenie wielu interesariuszy zajmujących się rzetelnością naukową (RI) i etyką badawczą (RE) w celu poznania i współtworzenia nowych podejść i metod nauczania i uczenia się RE / RI oraz zwiększania świadomości ich znaczenia. W okresie od listopada 2020 r. do marca 2021 r. można wziąć udział w inspirujących, interaktywnych wydarzeniach przygotowanych dla wszystkich, którzy interesują się tematyką rzetelności naukowej i etyki badawczej. Zapraszamy nauczycieli wszystkich poziomów edukacji, twórców programów nauczania, członków komisji ds. etyki naukowej i urzędników ds. rzetelności naukowej; naukowców, kierowników i administratorów uniwersytetów, przedstawicieli agencji finansujących badania i edukację, media i przedstawicieli społeczności do omówienia własnych doświadczeń i prac związanych z nauczaniem i uczenie się rzetelności badawczej. Wszystkich zapraszamy do uczestnictwa w najbliższym wydarzeniu. „Jak możemy promować uczciwość w naszych instytucjach badawczych?” Nie zapomnij się zarejestrować: https://www.3ccompliance.com/es/eventos/path2integrity/how-to-promote-integrity-at-your-research-institution/ Od października 2020 do kwietnia 2021 zapraszamy również do wzięcia udziału w naszym zaproszeniu do składania tekstów poświęconych teorii lub praktyce edukacyjnej w obszarach tematycznie związanych z rzetelnością naukową lub etyką badawczą. Jesienią 2021 roku opublikujemy specjalne wydanie w interdyscyplinarnym czasopiśmie ogólnodostępnym FACET Projekt Path2Integrity poszukuje stażysty05.10.2020Jeśli chcesz się zdobywać nowe kwalifikacje, rozwijać swój warsztat badawczy, być częścią międzynarodowego projektu, być odpowiedzialnym za zadania wykorzystujące Twoje umiętności językowe (tłumaczenia z j. angielski na inne języki) – ten staż jest dla Ciebie. Staż potrwa od dwóch do trzech miesięcy, począwszy od października lub listopada 2020 r. Z powodu COVID-19 wszyscy jesteśmy w domowych biurach, i Ty też możesz pracować w domu. Za odbycie stażu nie otrzymasz żadnego wynagrodzenia finansowego ze strony projektu Path2Integrity. Natomiast będziesz uhonorowany międzynarodowym certyfikatem uczestnictwa. Jak aplikować? Jeśli jesteś zainteresowany/a dołączeniem do nas i uczynieniem Path2Integrity swoim kolejnym doświadczeniem zawodowym, prześlij swoje krótkie CV i list motywacyjny na adres Katharina Miller (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) najpóźniej do 31 października 2020, z tematem wiadomości e-mail „Internship Path2Integrity” . ”
Pierwsza publikacja polskiego zespołu Path2Integrity10.09.2020Przedmiotem publikacji “Uczenie rzetelności naukowej jako dążenie do utopii. Strategie rozwoju kultury rzetelności naukowej na uniwersytetach” jest zwrócenie uwagi na jedno z najważniejszych wyzwań dla europejskiej kultury akademickiej, jakim jest potrzeba szerzenia postaw rzetelności naukowej: rozwój i kultywowanie zasad uczciwości akademickiej (Research Integrity) i etyki badań (Research Ethics) na uczelniach. W tekście przedstawiono dwie główne strategie rozwoju rzetelności naukowej w szkołach wyższych, a także pokrótce przybliżono wybrane dydaktyczne aspekty związane z prowadzeniem formacji na rzecz rzetelnego uprawiania nauki: cele uniwersyteckich kursów z zakresu rzetelności i etyki badawczej; obszary tematyczne poruszane w toku edukacji oraz o metody uczenia wykorzystywane podczas zajęć. Artykuł został napisany w oparciu o wstępne wyniki badań przeprowadzanych w 2019 r. przez dr Agnieszkę Dwojak-Matras, dr Katarzynę Kalinowską i dr Agnieszkę Koterwas, będące członkiniami polskiej reprezentacji międzynarodowego konsorcjum Path2Integrity. Ze względu na ograniczenia związane z formalnymi wymogami edytora publikacji (ograniczona długość tekstu) zainicjowana w artykule tematyka dot. metod uczenia rzetelności naukowej zostanie dokładniej opisana w kolejnej publikacji.
Aplikacja Ufamy danym zwycięzcą hackathonu Wir für Schule14.07.2020In Data We Trust (Ufamy danym) to kolejne narzędzie cyfrowe opracowane w ramach promocji projektu Path2Integrity, które znalazło się wśród zwycięzców tym razem niemieckiego hackathonu Wir für Schule (My dla szkoły). In Data We Trust został zwycięzcą w kategorii „Kompetencje przyszłości” (”Zukunftskompetenzen”).
Narzędzie zostało opracowane „Ufamy danym” to niemieckojęzyczna gra, która pokazuje złożone i pionierskie tematy dotyczące dużych zbiorów danych i sztucznej inteligencji za pomocą innowacyjnych metod i elementów zabawy, dzięki czemu stają się one bardziej zrozumiałe i przydatne dla uczniów. Prototyp interakcji z danymi na żywo pozwala wykonywać manipulacje na zestawach danych, obserwować związki między różnymi zmiennymi i oceniać jakość danych. Narzędzie przypomina internetową platformę do innowacyjnej nauki, w której fikcyjna postać Emma pomaga uczniom pogłębić umiejętność korzystania z danych. Świat nauki Emmy jest dostępny dla wszystkich uczniów i nauczycieli Zapewnia uczniom narzędzie do oceny danych w czasie rzeczywistym, odpowiadania na pytania i rozumienia relacji. Emma odzwierciedla uczniów wszystkich przedmiotów dzięki ich umiejętnościom w zakresie danych i pozwala im pogłębiać swoje umiejętności Uczniowie uczą się używać, zarządzać, rozumieć i krytycznie badać Big Data i sztuczną inteligencję za pomocą Emmy. Gra jest łatwa w użyciu i może być używana w różnych ustawieniach edukacyjnych, przy użyciu innowacyjnych metod i elementów zabawy. https://devpost.com/software/gemeinsam-in-die-zukunft-scienceliteracy „In Data We Trust” promuje również kompetencje etyczne i pogłębia świadomość potrzeby ochrony danych a wg autorek stanowi cenny wkład w edukację polityczną. Przygotowany podczas hackathonu #wirfürschule film (w języku niemieckim) zawiera dalsze informacje na temat mechanizmu zastosowanego w opisywanym narzędziu.
Trust in Science - Zaufaj Nauce wśród zwycięzców międzynarodowego hackathonu #EUvsVirus20.05.2020W dniach 24–26 kwietnia Komisja Europejska pod przewodnictwem Europejskiej Rady ds. Innowacji i w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi UE zorganizowała pierwszy europejski Hackathon EUvsVirus, którego celem było połączenie przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, innowatorów, partnerów i inwestorów w całej Europie w celu opracowania innowacyjnych rozwiązań problemów związanych z koronawirusem. Ponad 30 000 osób z całej UE i poza nią zgłosiło 2164 projekty dotyczące różnych dziedzin, w tym zdrowia i życia (899), ciągłości działań (381), pracy na odległość i edukacji (272), spójności społecznej i politycznej (453), finansów cyfrowych (76 ) i innych wyzwań (83). Jurorzy wybrali 117 finalistów i zwycięzców, którzy zostali zaproszeni na nadchodzący EUvsVirus Matchathon (22-25 maja). Cyfrowe narzędzie Zaufaj Nauce opracowane przez 25 osób, na podstawie scenariuszy zajęć - kart edukacyjnych przygotowywanych w projekcie #Path2Integrity, znalazło się w ścisłym gronie finalistów. “Zaufaj nauce” powstało by promować zaufanie do nauki podczas pandemii oraz kwestionować powszechnie pojawiające się fałszywe informacje i dezinformacje. “Zaufaj nauce”, które wykorzystuje materiały projektu Path2Integrity:
Interaktywna strona Zaufaj Nauce - Trust in Science jest dostępna dla wszystkich pod adresem: trustinscience.org. Podsumowanie pierwszego roku Path2Integrity
Path2Integrity: wirtualne sympozjum o rzetelności naukowej13.03.2020W najbliższy poniedziałek, 16 marca br., zapraszamy do udziału w wirtualnym sympozjum, którego tematem będzie rzetelność naukowa i etyka badań naukowych. Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Path2Integrity”, który w Polsce jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Podsumowanie pierwszego roku Path2Integrity20.02.2020W dniach 16-18 lutego w duńskim Esbjerg odbyło się coroczne spotkanie partnerów Path2Integrity, podsumowujące pierwszy rok realizacji projektu. Polskę reprezentowali eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych. Polskę reprezentowała Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik zespołu badawczego Path2Integrity. Podczas pierwszego roku projektu Path2Integrity dokonano przeglądu metod i technik kształcenia wykorzystywanych przy prowadzeniu zajęć z tematyki szeroko rozumianej rzetelności naukowej i etyki badawczej. Zebrane za pomocą internetowego kwestionariusza dane zostały przeanalizowane i pokategoryzowane, a wyniki analiz przedstawiono w postaci interaktywnej strony. Partnerzy projektu przygotowali również zestawienie pokazujące różne programy kształcenia, w ramach których omawiane są tematy związane z etyką i rzetelnością naukową, w podziale na poziomy kształcenia i kraje uczestniczące w projekcie. W 2019 roku opracowana została także metodologia i narzędzie zbierania danych wśród różnych grup interesariuszy na temat społecznego postrzegania rzetelności naukowej. Na podstawie zebranych i przeanalizowanych danych powstał wewnętrzny dokument projektowy “Working document: Taking stock and a way forward. Mapping facts and State of the Art on research integrity pedagogical practices and training”.
Scenariusze zajęćW ramach pierwszej fazy projektu opracowane zostało 20 scenariuszy zajęć z rzetelności naukowej, podzielonych według grup odbiorców: dla uczniów szkół średnich, dla studentów studiów licencjackich i magisterskich oraz dla doktorantów. Wszyscy partnerzy projektu rozpoczęli testy scenariuszy, które będą w przyszłości dostępne zarówno w postaci tradycyjnego podręcznika do zajęć, jak i w formie online. Przygotowanie do kampanii społecznejRozpoczęły się prace nad opracowaniem strategii kampanii społecznej dedykowanej upowszechnieniu wiedzy w zakresie rzetelności naukowej. Każdy z partnerów projektu nawiązał kontakt z wybitnymi naukowcami, którzy zgodzili się zostać twarzami kampanii w swoich krajach. Zespół IBE w ramach zadania poświęconego ewaluacji produktów projektu opracował również wstępną wersję narzędzia badawczego do oceny materiałów tworzonych na potrzeby kampanii. Oficjalna inauguracja kampanii społecznej nastąpi w 2021 roku.
Kolejne spotkanie partnerów projektu Path2Integrity15.11.2019Pod koniec października miało miejsce trzecie już spotkanie partnerów międzynarodowego projektu Path2Integrity. Konferencja poświęcona była promowaniu rzetelności, uczciwości, szacunku i odpowiedzialności w badaniach pośród młodego pokolenia studentów i badaczy. Spotkanie partnerów projektu, które odbyło się 28 października w Brukseli, miało na celu przedstawienie zgromadzonym założeń kampanii społecznej projektu oraz poddanie do zaopiniowania przez badaczy przedmiotu, naukowców z różnych dziedzin, dydaktyków i nauczycieli, a także przedstawicieli wydawnictw akademickich, organizacji wspierających i instytucji finansujących naukę, pierwszej wersji przygotowanych na potrzeby projektowe scenariuszy zajęć do nauczania “rzetelności naukowej”. W ramach spotkania odbyły się także warsztaty prowadzone przez profesor Julię Prieß-Buchheit i Lisę Häberlein z Uniwersytetu w Coburgu oraz Belén López z hiszpańskiej fundacji Fundació Catalana Per A La Recerca I La Innovació. Podczas warsztatów ponad 80 interesariuszy, członków różnych wydziałów, przedstawicieli komitetów etyki badań i biur rzetelności badań naukowych mogło przedyskutować i przećwiczyć podstawowe założenia kampanii i koncepcje programu nauczania ww przedmiotu. O konferencji możesz poczytać na stronie projektu. Galeria
Pierwsze sympozjum projektowe
16.07.2019Na początku lipca w Kilonii odbyło się pierwsze sympozjum projektu Path2Integrity poświęcone kwestii rzetelności naukowej i interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu etyki badawczej. Instytut Badań Edukacyjnych reprezentowała na nim Dr Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik projektu w Polsce, oraz członkinie zespołu projektowego: Dr Agnieszka Koterwas i Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska. W trwającym trzy dni sympozjum „Perception of research integrity & the (cross)disciplinarity of teaching ethical cases” wzięli udział uczniowie szkół średnich, studenci, nauczyciele i naukowcy. Uczestnicy mieli okazję zdobyć praktyczne doświadczenie w tworzeniu treści służących kampanii społecznej, propagowaniu idei przedstawiających wybrane zagadnienia rzetelności naukowej i opracowywaniu propozycji scenariuszy zajęć z etyki badań podczas dwóch interaktywnych warsztatów. Zgromadzeni mogli też wysłuchać wypowiedzi 5 niezależnych ekspertów, przedstawicieli innych projektów badawczych w obszarze rzetelności naukowej i wykładowców akademickich zajmujących się tematyką etyki naukowej i etyki pracownika naukowego. Ich wystąpienia miały na celu uzupełnienie warsztatów oraz zapoznanie uczestników z wynikami dotychczasowych badań. Warsztat IBEZa przygotowanie jednego z kreatywnych warsztatów partycypacyjnych odpowiedzialny był zespół projektowy z IBE. Zajęcia prowadzone przez Agnieszkę Dwojak-Matras, Agnieszkę Koterwas i Katarzynę Kalinowską-Sinowską oparte były o wstępne materiały pokazujące wybrane wyniki dwóch niezależnych badań i wywiadów dotyczących rzetelności naukowej przeprowadzonych w ciągu ostatnich 4 miesięcy. W ramach warsztatu, zgodnie z metodą design thinking, podzieleni na grupy uczestnicy wzięli udział w 5 sesjach, podczas których pracowali między innymi nad:
Path2IntegrityMiędzynarodowy projekt Path2Integrity finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Jego głównym celem jest poprawa jakości badań, zwiększenie ich społecznego znaczenia, a także wzmocnienie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji. Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez stworzenie materiałów do nauki integralności badań, wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z metodami oceny oraz podnoszenie ogólnej świadomości na temat rzetelności w badaniach. Więcej informacji znajdziecie w mediach społecznościowych projektu: Twitter | Facebook Galeria
Seminarium instytutowe
|